11. 5. 2023

Viadukt Garabit, obloukový železniční most

Tento týden zůstaneme v západní Evropě a dokonce i u stejných inženýrů! Dámy a pánové, tohle je viadukt Garabit, obloukový železniční most, který vede přes řeku Ruynes en-Margeride v provincii Cantal ve Francii.🇫🇷

Most navrhli inženýři Léon Boyer a Maurice Kochlin a postavila ho společnost Gustava Eiffela v letech 1880–84. Stavba této příhradové konstrukce byla dokončena roku 1884, ale uveden do provozu byl až o čtyři roky později v důsledku dokončování železniční trati. Na nákladné výstavbě mostu, který měří 565 metrů, se vystřídalo až 500 dělníků! 👷🏻

📐Eiffelova preciznost při stavění se ukázala ihned při přejezdu prvního vlaku. První vlak, který most přejel, měl 22 vagónů a celkovou váhu cca 400 tun. Při jízdě vlaku došlo k průhybu, který byl naměřen na 8 milimetrů. Dokážete si tipnout, s kolika milimetry Eiffel počítal?

Viadukt měl původně tmavě šedou barvu oceli, aby byl ale kov ochráněn před možnou korozí, byl natřen neuvěřitelnými 34 tunami červené barvy!

Se svou výškou 122 metrů byl po 25 let nejvyšším železničním mostem světa a je řazen mezi nejvýznamnější mosty 19. století. V roce 1965 byl dokonce most zapsán mezi historické památky Francie.

📽 Tento slavný viadukt si zahrál i velmi významnou roli ve filmu! V roce 1976 si ho vybrali producenti filmu Cassandra Crossing pro ztvárnění nebezpečného mostu, přes který musí vlak s infikovanou posádkou projít.